Gaëtan Rusquet

Gaëtan Rusquet studeerde Toegepaste Kunst aan de ENSAAMA in Parijs en vervolgens scenografie en performance aan de ENSAV La Cambre. Hij is aan de slag als performer, acteur, medewerker of projectleider binnen performance, dans, theater en beeldende kunst. Zo performt hij in Celestial Sorrow van Meg Stuart, Square Dance van Bryan Campbell en creëerde hij de kostuums en scenografie voor Boundary Games van Léa Drouet.

Zijn artistiek werk focust vaak op de relatie tussen het lichaam en de ruimte, door middel van een medium, en op de noodzaak van beweging die daaraan gelinkt wordt. Binnen deze ervaringen, wil hij het publiek deelachtig maken van een tegelijk beeldende en performatieve ervaring. In Meanwhile, (2014) moeten de performers voortdurend omgaan met de dreigende vernieling van de constructie die ze opbouwen, terwijl As We Were Moving Ahead Occasionally We Saw Brief Glimpses of Beauty (2018) het choreografische potentieel van (live) videomontage en het perspectief van de selfie exploreert. the eYe in the light in the eYe (2020), in opdracht van Europalia, dialogeert met de fotografie van Brancusi door beelden te laten verschijnen en verdwijnen in de ogen van de kijkers die het medium zelf worden.

Hij was o.a. te zien op Trouble Festival (BE), Impulstanz (AT), MDT Stockholm (SE), Theater Avantgarden (NO), Centre Pompidou (FR), Accionmad (ES), FRAC Lorraine (FR), Kaaitheater (BE), Palais de Tokyo (FR), Homonovus festival (LV), Festival Actoral (FR), Europalia (BE).

the eYe in the light in the eYe

Gaëtan Rusquet’s the eYe in het licht van de eYe resoneert met Brancusi’s zelfportretten en sculpturale clichés, en zijn verlangen om het absolute, de essentie van een vorm of een idee zichtbaar te maken. De voorstelling weerspiegelt Brancusi’s verlangen om kwaliteiten voor één standpunt, dat van de camera of de toeschouwer, te verdoezelen of te benadrukken, en erkent tegelijkertijd de onmogelijkheid om de veelheid aan beelden die zich in een performatieve situatie voordoet, te controleren.

Het project wordt gerealiseerd in samenwerking met beeldend kunstenaar Philip Janssens en geluidskunstenaar YannLeguay. De ruimte die Philip Janssens creëert, geeft toegang tot zowel een collectieve als een individuele ervaring. Elk beeld verschijnt alleen in het oog van de toeschouwer, die het medium zelf is. De propositie van Yann Leguay benadrukt de fysieke relatie tussen de installatie en de toeschouwer door de visuele vervorming naar de oren te brengen.

de eYe in the light in the eYe werd in opdracht van festival Europalia en ging in première in de Brancusi-tentoonstelling in Bozar.