Benjamin Vandewalle

Benjamin Vandewalle doorliep de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en studeerde in 2006 af aan P.A.R.T.S. Sinds zijn vroege werk is ‘perceptie’ het centrale thema. Hij creëert beweging – niet enkel in het lichaam van de danser, maar ook in dat van de toeschouwer. Met zijn werk wil hij nieuwe ervaringen en perspectieven delen met een breed publiek.

Voor de voorstellingen Birdwatching (2009) en One/Zero (2011), werkte hij nauw samen met beeldend kunstenaar Erki De Vries. In 2012 stapte hij uit de black box in de publieke ruimte. Zijn mobiele voorstelling Birdwatching 4×4 was een festival favoriet bij critici en het brede publiek, en toerde verscheidene seizoenen. Hij toerde met  de intieme installatie Inter-view (2013) en de geluidschoreografie Hear (2016). Voor beide voorstellingen werkte hij nauw samen met lokale participanten. Hij werkt ook aan enkele nieuwe installaties en voorstellingen voor de publieke ruimte.

Benjamin Vandewalle verdiept zich ook in danseducatie en hij is een toegewijd lesgever aan kinderen, amateurs, studenten en professionelen. Hij was gastdocent bij het KASK en het MUDA, maakte een gast choreografie voor Passerelle (Kortrijk) en werkte via MUZE in verschillende lagere scholen in Brussel. Hij werkte samen met de dansopleiding Nyakaza in Zuid-Afrika, zette het project Comfusao op in Mozambique en begeleidde een uitwisseling van P.A.R.T.S. dansstudenten in Senegal. Samen met filosoof Jan Cnops en een groep lagere schoolkinderen uit Molenbeek maakte hij de documentaires (un)usual en Movements.

Benjamin Vandewalle is Artist in Residence in Kaaitheater van 2017 tot 2021. 

Micro-sphere

We brengen het grootste deel van ons leven door op een bepaalde afstand van de dingen – laten we het een brandpuntsafstand noemen – ergens tussen wat Pythagoras de macrokosmos (planeten, melkwegstelsels) en de microkosmos (cellen, bacteriën) noemde. Als we aan de ring van de lens draaien en wat tijd doorbrengen bij een andere brandpuntsafstand, kunnen we een heel andere wereld ontdekken.

Het adagium “zo boven, zo beneden”, toegeschreven aan de mythische vader van het hermetisme, Hermes Trismegistus, drukt de overtuiging uit dat elke verandering op een bepaald niveau van de werkelijkheid zich ook op alle andere niveaus voordoet: de macrokosmos weerspiegelt de structuur van de microkosmos en elk emotioneel trauma heeft zijn fysieke equivalent. Is dat geen goede reden om eens van dichtbij te kijken naar wat er vlak onder onze voeten gebeurt?

Concept and direction Benjamin Vandewalle Technical coordination Hans Van Wambeke, Jonas Vanhullebusch Technical support Bjørn Gunnar Otten Technieker on tour Pierre Daugy Technical engineer Joris Festjens Composition Yoann Durant, Laryssa Kim Geluid Gert Aertsen, Leander Schönweger

Studio Cité, een IN SITU pilootproject, heeft een creatie hulp ontvangen van het ACT project, medegefinancierd door het Creative Europe Programme of the European Union. De coproducenten zijn Atelier 231 (FR), Festival di Terni (IT), Freedom Festival (UK), La Strada Graz (AT), Lieux publics (FR), Norfolk & Norwich Festival (UK), Østfold kulturutvikling (NO), Oerol Festival (NL), Theater op de Markt (BE), UZ Arts (UK)

Uitvoerende productie Caravan Production (Brussel) Coproductie SoAP (Maastricht), Kaaitheater (Brussel), workspacebrussels (Brussels) Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap

Website: https://www.caravanproduction.be/artists/benjamin-vandewalle?lang=2

Instagram: caravanproduction

Inter-face

“Ik is een ander” — Arthur Rimbaud

De Duitse filosoof Thomas Metzinger heeft aangetoond dat het Zelf een zinsbegoocheling is: niet iets dat bestaat, maar een proces dat voortdurend in opbouw en in verandering is op basis van fenomenologische ervaringen. Het beeld dat we van ons Zelf hebben is dus niet stabiel of vast, maar vloeibaar, omdat het altijd in projectie is. MetInter-facecreëertBenjaminVandewalleeenminitheatervoordeopenbareruimtewaariniedereentegelijk acteur en toeschouwer is. Een choreografie van licht en een transparante spiegel maken ons bewust van de vloeibaarheid van het beeld van ons Zelf. Net als bij de illusie van de rubberen hand, waarbij patiënten een rubberen hand als hun eigen hand aanvoelen, kan deze installatie je naar de ander laten kijken alsof hij jou is, en naar jezelf alsof jij een ‘ander’ bent.

Concept en regie Benjamin Vandewalle Technische coördinatie Hans Van Wambeke, Jonas Vanhullebusch Technische ondersteuning Bjørn Gunnar Otten Technieker op tournee Pierre Daugy Technisch ingenieur Joris Festjens Compositie Yoann Durant, Laryssa Kim Geluid Gert Aertsen, Leander Schönweger

Studio Cité, een IN SITU pilootproject, heeft een creatie hulp ontvangen van het ACT project, medegefinancierd door het Creative Europe Programme of the European Union. De coproducenten zijn Atelier 231 (FR), Festival di Terni (IT), Freedom Festival (UK), La Strada Graz (AT), Lieux publics (FR), Norfolk & Norwich Festival (UK), Østfold kulturutvikling (NO), Oerol Festival (NL), Theater op de Markt (BE), UZ Arts (UK)
Uitvoerende productie Caravan Production (Brussel) Coproductie SoAP (Maastricht), Kaaitheater (Brussel), workspacebrussels (Brussels) Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap